Sunday, September 29, 2013

Dunia yang Fana

Katakanlah anda sedang dalam perjalanan dari Perlis menuju ke Johor dengan menaiki sebuah kereta bersama seorang rakan. sepanjang perjalanan anda hanya TIDUR, sebaliknya rakan anda yang memandu tidak boleh tidur sehinggalah ke Johor. Setibanya di Johor, anda pun terjaga. Sama sahaja bukan? Anda pun sampai Johor, dia juga sampai ke Johor. Namun, semasa anda melihat rakan anda mengeluarkan buah-buahan dari bonet kereta, anda berasa hairan.

Anda bertanya padanya di mana dia mendapatkannya? Sedangkan sebelum memulakan perjalanan anda berdua tidak membawa apa-apa. Lalu dia menyatakan, dia membeli di Ipoh. Kemudian anda lihat rakan anda mengeluarkan pakaian yang baru dari dalam plastik. "Oh, yang ini saya beli di Sogo Kuala Lumpur tadi." Katanya. Kemudian dia menceritakan pada anda sepanjang perjalanan tadi, semasa di Alor Setar, dia terserempak dengan sekumpulan konvoi motosikal besar yang semuanya import dan tidak banyak di dunia ini, dia menceritakan lagi bahawa dia melihat bandar Auto City sungguh gah sewaktu merentas Pulau Pinang tadi. Kemudian dia menceritakan yang dia cukup terpesona dengan kehijauan gunung ganang semasa melintasi Jelapang dalam perjalanan tadi, seterusnya cukup terpegun apabila melintasi Kuala Lumpur dan melihat bangunan-bangunan pencakar langit di sana. "Aku sudah kejutkan engkau tadi, tapi engkau cakap jauh lagi nak sampai." Kata rakan anda tadi. Apa yang anda rama masa itu?
RUGINYA!! kalaulah dapat aku kembali...ak pasti takkan tidur...

kawan2! begitu juga DUNIA INI! meskipun hanya sementara namun kerana terlalu sayangkan kita, Allah swt telah menawarkan beberapa kelebihan amalan di dunia ini untuk kita beramal sementara sampai ke akhirat kelak. Namun kita tidak mempedulikannya, bila ada yang mengingatkan, kita katakan, "lambat lagi nak mati.." Namun bila tiba di akhirat, kita juga yang berasa rugi, ketika itu barulah berasa menyesal lalu berdoa pada Allah swt. (as-sajadah:12)

Bekalan yang kita kutip di dunia akan kekal di akhirat, sebaliknya rezeki yang kita kecap di dunia akan habis di dunia kerana itu Maulana Rumi' pernah menyimpulkan kehidupan dunia ini seperti berikut,

Pabila kamu makan dan minum hidangan yang lazat di dunia ini, seolah-olah kamu sedang makan dan meminumnya di dalam mimpi. Apabila kamu terjaga, kamu akan lapar dan dahaga kembali! Hidangan yang kamu peroleh di dalam mimpi itu tidak membawa apa-apa faedah kepadamu. Dunia ini umpama mimpi. Dunia dan impiannya umpama seseorang yang inginkan sesuatu dan ia mendapatkannya di dalam mimpinya. Bila dia terjaga, dia tidak mendapati sedikit pun keinginan yang diperolehnya di dalam mimpi tadi..

Sumber: Bertanya Tentang Tuhan
 

Wednesday, August 14, 2013

Kau ada?

salam...alhamdulillah, baru2 ni dpt berkumpul semula dgn kwn2 masa sek men dulu...seriusly, happening giler! sesungguhnya x dpt digambarkan ke happian diri ku masa tu..hehe
ok, majoriti dah berpunye...means dah ada kekasih hati a.k.a boyprend
tinggallah ak, nadia dgn didi yg mcm xde apa2 ikatan lg..(ada ikatan dgn kematian)
perasaan ak? gelabah?
no, no, no~ chill la...relex dulu...
x semestinye boyprend kite skrg tu suami kita akn dtg...haha!

ok, serius.
ak rase ak x kesah ada boyprend ke x..
sbbnye maybe keturunan ak...
sepupu sepapat yg dekat dgn ak sememangnya blom ada boyprend..
bukan x laku, bukan berlagak sombong dan bukan x lawa..(ak x selawa mereka, tapi still bersyukur pada Allah sbb jdkan ak sempurna)
tapi....mereka termasuk ak, mempunyai matlamat yg tinggi...
blaja setinggi yg boleh...
grab segala peluang yg ada...
contohnye anak sepupu ak yg berumur 23 tahun sekarang (dy panggil ak cik iyan okehhh)
blaja kat ums kos marin..
skrg tgh ambek master...
bila ditanya nak smbung phd ke lepas ni,
dy kata "insyaallah"
subhanallah!
ak mau mcm tu...
bile ak fikir balek akhwt2 yg ak pernah jmpe mcm kak tim dan kak siti (kak bazla tau nih!),
mereka pon x kawen lg...
maseh struggle dlm master dan juga bidang DnT...
ak? pasti lah bercita-cita mcm tu...
bkn utk berbangga diri, tapi utk kepuasan...
semakin byk kita blaja, semakin kite malu pada Allah...
sbb ilmu yg kita ada sgt ciput jika nak bandingkan dgn ilmu Allah...
so, blaja dulu farhana...jgn nak jelez tgk kwn2 yg dah berpunya...biar je mereka...Allah dah kate jodoh diorg cepat dari ak maybe...
maybe..haha!
yg pasti juga, yakin lah dgn janji Allah...
"perempuan yg baik utk lelaki yg baik"
so, jdlah baek di sisi Allah! =D

Raya..=D

Salam Aidilfitri untuk semua.
bagi yang mengenali diri ini (kalau la kan),
saya dengan rendah diri ingin memohon kemaafan di atas segala silap dan salah saya samaada secara jelas mahupun secara berahsia. 
begitu juga kepada para pembaca (kalau ada yg sudi baca), kalau mungkin terguris dengan mana-mana post saya.
 Ambillah mana-mana yang bermanfaat...=_=" err
memaklumi bahawa semakin hari semakin dekatnya ajal kita, 
moga-moga kesempatan memohon kemaafan ini menjadi titik tolak gugurnya dosa-dosa lama antara kita
****.peace***

okeh, raya ni mcm biasa...
kkp bertimbun...
stress? xyah sgt la~
sbb it just kkp okeii~ (sedapkan hati)
begitulah belajar. 
nanti selesai minggu-minggu ‘serabut or kkp’ ini,
datang pulak ujian a.k.a exam 
Masa tu lagilah. Stress menggunung!
macam kita seorang je yang akan ambil exam. huhu.~~
inilah namanya life seorang pelajar.
Seorang pelajar ya. 
Yang hanya mahu menjadi pelajar.
Semoga ada yang faham dgn apa yang ak maksudkan.
bye n salam! 
^_<

Wednesday, July 17, 2013

Hukuman

Assalamualaikum...=)

alhamdulillah..alhamdulillah...alhamdulillah....

alhamdulillah yg mampu ku ucapkan...

kerana terlepas daripada satu ujian yg bg ak paling besar...=)

alhamdulillah juga mampu ak ucapkan...

kerana Allah pilih ak....

Allah lihat ak...

Allah beri peluang kpd ak lebih mendekatkan diri kpd Nya...

peluang utk ak bermuhasabah diri...

peluang utk ak berfikir tentang balasan akhirat....

Ya Allah, pengalaman ini tidak akan ak lupakan...

pengalaman menantikan sesuatu hukuman drp hamba Allah (manusia)...

pengalaman "takut, gerun dan sedey" apabila menanti-nantikan keputusan hukuman manusia itu...

hukuman yg diberikan kerana melanggar "satu" peraturan manusia....

astagfirullah...='(

tapi........

diri ini sering berfikir.....

ini baru menantikan hukuman manusia....

bagaimana pula di padang mahsyar kelak? saat diri ini menantikan perhitungan amal sepanjang berada di dunia...

perhitungan Allah itu lebih adil drp perhitungan makhluk...

perhitungan Allah yg lebih mendalam kerana ia melibatkan keikhlasan yg kite lakukan dlm beribadah...

Allah....

x mampu ak nukilkan di blog ini...

tepuk dada, tanya iman...

betapa banyak dosa yg telah kita lakukan, secara sedar mahupun tidak sedar, semuanya Allah akn tunjukkan di padang mahsyar kelak...

semuanya pasti Allah beri balasan....astaghfirullah....

x mampu otak ini berfikir...

yg mampu hanya memohon taubat...

taubat....

semoga bulan ramdhan ini mentarbiyahkan diri menjadi lebih solehah drp sebelum ini...

menjadi lebih ikhlas dalam beramal...

menjadi lebih khusyuk dalam solat....

menjadi lebih baik dan Allah redha dgn kita....

sesungguhnya Allah maha pengampun...yakinlah....

p/s: ujian ni adalah kafarah Allah atas dosa yg telah kita lakukan..bersyukurlah...sesungguhnya Allah memberi ujian utk menguji keimanan kita. dan yakinlah bahawa ujian yg Allah beri adalah bersesuaian dgn keupayaan kita...bukankah semua yg ana kata ini ada dlm al-Quran? =)

Wednesday, July 10, 2013

new leaf...

hati milik Allah...

so, no wonder jika kita mampu melupakan seseorang...

tapi ia...

memerlukan masa....

sampai bile?

sampai hati ni benar-benar redha...

bukan pasrah...

>__^


Thursday, June 20, 2013